Sortida cultural a Sant Sadurní d’Anoia i Vilanova i la Geltrú

Un viatge apassionant als orígens del cava:

Codorníu és sinònim de la història d’una família de viticultors que es remunta al segle XVI. És l’empresa familiar més antiga d’Espanya i una de les més antigues del món. Actualment compta amb més de 450 anys d’història.

Manuel Raventós, el gran impulsor de Codorníu, va contractar el 1895 a l’arquitecte modernista Josep Puig i Cadafalch (coetani de Gaudí) per ampliar la bodega. L’edifici que va construir simbolitza la fructífera aliança entre la naturalesa i la tasca humana i és un homenatge de pedra al silenci del cava. Des de 1976 són Monument Històric Artístic i un dels exemples més impressionants de l’arquitectura dedicada a l’elaboració i la criança de vins.

És on, des de fa un segle, les Caves Codorníu realitzen la segona fermentació i criança a una temperatura sempre constant. El 1872, Josep Raventós Fatjó va elaborar cava per primera vegada a Espanya seguint el “Méthode Traditionelle”. I utilitzant raïm autòcton del Penedès: Macabeo, Xarel·lo i Parellada. D’aquesta manera va instaurar una industria complentament nova a la regió i va vincular la marca Codorníu a la història del cava.

La Masia d’en Cabanyes és una casa-museu situada al municipi de Vilanova i la Geltrú (Garraf). La masia d’en Cabanyes està dotada d’equipaments soci-culturals i actualment acull també el Centre d’Interpretació del Romanticisme de Manuel de Cabanyes, que difon el llegat dels Cabanyes, alhora que promou el coneixement del moviment Romàntic.

L’any 1975, Joaquim de Cabanyes Ricart, en representació dels seus germans, donà l’edifici de la masia i tots els objectes artístics que contenia, a l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, mentre que aquest, es comprometia a conservar-lo, adequar-lo com a equipament cultural i a adquirir la finca que l’envoltava.

El març de 2014 la Generalitat de Catalunya li va atorgar el distintiu de Bé Cultural d’interès Nacional, en la categoria de monument històric, i també va delimitar l’entorn de protecció de l’edifici

La Biblioteca Museu Víctor Balaguer va ser fundada el 1884 per Víctor Balaguer. Va ser un dels últims ministres de Foment i d’Ultramar. Va proposar el nomenclàtor de l’eixample barcelonès. Escriptor i poeta prolífic. El museu conté obres pròpies i cedides pel Museu del Prado.

Sortida cultural a Sant Sadurní d’Anoia i Vilanova i la Geltrú

9 de novembre de 2018

9:00. Sortida davant l’Ajuntament d’Esplugues.

9:10. Aturada davant la benzinera de Sant Just Desvern.

10-10:30. Visita Caves Codorniu.

Visita Codorníu

13:30. Dinar a Vilanova i la Geltrú. Restaurant El Pescador.

15:30. Visita Masia d’en Cabanyes

17:00. Visita Museu Víctor Balaguer.

Aquestes visites seran comentades pels guies contractats

19:30. Tornada.

Preu de la sortida: Socis 50 €. Data límit per apuntar-se 30.10.2017. A la inscripció s’abonaran 20 €.

A partir d’aquesta data (30.10.18) acceptarem no socis al preu de 55 €.

Si alguna persona té problemes de menjar per dietes especials, ens ho hauria d’avisar amb antelació per poder-ho solucionar.

Per Inscripcions: Abonar 20 € a l’Auditori o ingrés al compte 00491782562010010112 del Banc Santander.